Skip to main content
Hem / Blogg / LÄKEMEDEL SOM ORSAKAR HÅRAVFALL: KÄNNER DU TILL ALLA?

LÄKEMEDEL SOM ORSAKAR HÅRAVFALL: KÄNNER DU TILL ALLA?

Visste du att det finns läkemedel som orsakar håravfall? Visst har användning av läkemedel för att behandla sjukdomar och olika typer av medicinska tillstånd god effekt på människokroppen; men det orsakar också sekundära effekter på vår hälsa, inklusive håravfall. Det är därför vi alltid rekommenderar att du berättar för din läkare om vilka läkemedel du tar när du kommer att göra en hårtransplantation med FUE i Turkiet.

Men det är inte bara håravfall som vi pratar om; vissa läkemedel orsakar överdriven hårväxt eller förändringar i hårfärg och struktur. Dessutom kan håravfall orsakat av läkemedel ha en viktig effekt på självförtroendet; Men om du slutar ta det läkemedlet försvinner håravfall som en sekundär effekt i de flesta fall.

Hur framkallar läkemedel håravfall?

Läkemedel stör den normala cykeln hos hårsäckar, vilket orsakar håravfall. Under normala förhållanden växer hår genom anagenfasen, som varar i 2 till 6 år; hår vilar i telogenfasen, som varar i cirka tre månader; och i slutet av telogenfasen börjar håret falla och det ersätts av nytt hår. Dock kan läkemedel orsaka två typer av håravfall: som telogen effluvium och som anagen effluvium.

Telogen effluvium är den vanligaste formen av håravfall relaterad till läkemedel. Den inträffar vanligtvis inom 2-4 månader efter att ha fått läkemedlet och får hårsäckarna att gå igenom vilofasen (telogen) och falla ut för tidigt. Personer med telogen effluvium lider vanligtvis av håravfall mellan 30 och 70% mer än det normala fallet.

Däremot, anagen effluvium är håravfallet som uppstår under anagenfasen, som är den aktiva fasen i hårcykeln; den förhindrar att matriscellerna som producerar nya hårstrån delar sig normalt. Denna typ av håravfall uppstår vanligtvis inom några dagar till veckor efter att ha tagit pillren.

Kemoterapi som används vid cancerbehandling är den vanligaste orsaken till läkemedelsinducerad håravfall, och det är ett allvarligt tillstånd som får det mesta eller allt hår på patientens huvud att falla ut, liksom ögonbrynen, ögonfransar och annat kroppshår. Hur som helst, svårighetsgraden på läkemedelsrelaterat håravfall beror på typen av läkemedel, dess dosering, och personens känslighet mot läkemedlet.

Vilka typer av läkemedel orsakar håravfall?

Det finns olika typer av läkemedel som anses orsaka håravfall, inkluderande:

  • Läkemedel mot akne som innehåller A-vitamin (retinoider)
  • Antibiotika och svampdödande läkemedel
  • Antidepressiva
  • P-piller
  • Blodförtunnande läkemedel
  • Kolesterolsänkande läkemedel
  • Läkemedel som undertrycker immunförsvaret
  • Läkemedel som behandlar bröstcancer och andra cancerformer
  • Läkemedel mot epilepsi (antikonvulsiva)
  • Läkemedel mot högt blodtryck (antihypertensiva)
  • Hormonersättningsterapi
  • Stämningsstabiliserande läkemedel
  • Icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID)
  • Läkemedel mot Parkinsons sjukdom
  • Steroider
  • Sköldkörtelläkemedel
  • Läkemedel för viktminskning

Kemoterapiläkemedel orsakar vanligtvis håravfall av anagen effluvium. Dessa läkemedel kan skada friska celler, inklusive matrisceller, när de attackerar cancerceller i kroppen.

Hår börjar vanligtvis falla ut två veckor efter inledningen av kemoterapi och fortskrider snabbare efter en till två månader, enligt American Cancer Society. Håravfall är mer allvarligt och sker oftare hos personer som tar flera kemoterapiläkemedel än de som bara använder ett läkemedel.

Kemoterapiläkemedel som får håret att falla ut

Kemoterapiläkemedel som orsakar håravfall är följande:

  • Adriamycin®
  • Cyklofosfamid
  • Daktinomycin
  • Daunorubicin
  • Docetaxel
  • Doxorubicin
  • Etoposid
  • Fluorouracil
  • Ifosfamid
  • Irinotekan
  • Metotrexat
  • Nitrosourea
  • Paklitaxel
  • Tamoxifen
  • Topotecan
  • Vinorelbin

Hur diagnostiseras och behandlas läkemedelsrelaterat håravfall?

Det är viktigt att hålla ett öga på alla läkemedel du tar och att fråga din läkare och apotekare om potentiella biverkningar. Om du upplever håravfall efter att du börjat ta ett läkemedel är det mycket troligt att ditt hår kommer ut igen efter att du slutat med pillret; men om stoppning av läkemedlet inte korrigerar håravfallet, kan du behöva behandlas med läkemedel såsom finasterid (Propecia) eller minoxidil (Rogaine), vilket kan bromsa håravfall.

Det finns en metod som kan hjälpa till att förhindra håravfall under kemoterapibehandling. Detta kallas skalphypotermi och består av att placera kylklampar i hårbotten några minuter före kemoterapin; avkylning av huvudhuden minskar blodflödet till hårrötterna, vilket gör det svårt för kemoterapiläkemedel att komma in i follikelcellerna och skada dem.

Kylning minskar också biokemisk verkan genom att göra hårsäckarna mindre mottagliga för skador från kemoterapiläkemedel. En oro över denna metod är dock att det kylda området har en risk för återkommande cancer på grund av bristen på läkemedel i full dos på grund av vasokonstriktion genom kylning.

Som vanligtvis inträffar med andra behandlingar och läkemedel som orsakar håravfall, efter att kemoterapi avslutats växer håret vanligtvis snabbt upp igen, men förändringar i hårfärg och struktur kan inträffa; i sällsynta fall kan håret också bli tunnare efter denna behandling. I dessa fall kan minoxidil hjälpa till att återställa hårväxten långsamt.

Gratis konsultation

Lämna ditt nummer så hör vi av oss inom kort

Ring oss nu +46 733 80 50 77
Suscríbase a nuestro boletín para mantenerse actualizado.